„Smejeme sa ľuďom, ktorí ešte používajú Windows 95, no sami lipneme na názoroch, aké sme si utvorili v roku 1995.“
Adam Grant
Toto je vynikajúca kniha o tom, prečo sa oplatí zmeniť názor, ak sa mení svet okolo vás…a prečo je to dokonca nevyhnutné. Kniha plná príbehov, príkladov, ktoré sú zrozumiteľné a pútavé.
Ešte si to premysli od Adama Granta.
Keď zistíme, že sa môžeme mýliť, typická obrana znie: „Mám právo na svoj názor.“ Rád by som vás opravil. Áno, máte právo na názory vo svojej hlave. Ak sa však rozhodneme prezentovať názor nahlas, nazdávam sa, že je našou zodpovednosťou ukotviť ho v logických faktoch, vysvetliť okoliu svoje argumenty a názor zmeniť, ak získame presvedčivejšie dôkazy.
Ešte si to premysli…
Doviesť ľudí k zmene neraz predstavuje neľahkú úlohu. Vidíme, že sa mýlia, že by mali prehodnotiť svoj názor, ešte by si to mali premyslieť…no nedarí sa nám. Skôr naopak.
Je to aj naša chyba.
Aj keď máme najlepšie zámery, ľahko skĺzneme do roly kazateľa hlásajúceho z kazateľnice, žalobcu horliaceho v záverečnom prejave či oduševneného politika, popisuje to Adam Grant.
Všetci sme náchylní podľahnúť „nápravnému reflexu“, ako to označujú Miller a Rollnick – teda túžbe riešiť problémy a poskytovať odpovede. Odborník na motivačné rozhovory sa nápravnému reflexu musí brániť – hoci ľudia si prajú lekára, ktorý im napraví zlomenú kosť, čo sa týka problémov v hlave, často si prajú skôr súcit ako riešenia.
Prečítajte si napríklad, ako padol BlackBerry a vzlietol Apple, práve kvôli tomu, že šéf BB odmietol upraviť svoj názor, pohľad na trh, hoci všetko hovorilo proti nemu. V článku Sila pochybností. Príbeh ako BlackBerry zlyhal a Apple vzlietol.
Michal Meško: Láskavo a provokatívne
„Autor láskavo provokatívne otvára okno do neznáma a ponúka techniky ako prinútiť hlavu zostať zvedavou, odhadzovať staré pravdy či plány a pátrať po nových,“ hodnotí knihu z vydavateľstva Ikar šéf Martinusu Michal Meško. „Upozorňuje však, aby sme v prvom rade rozmýšľali ako vedci: stanovili si hypotézy a overovali ich na dátach, pretože to nám umožní ľahšie aktualizovať náš pohľad na veci, keď objavíme ďalšie fakty. Naučme sa užiť si pocit, keď sme sa mýlili, pretože to znamená, že sme sa naučili niečo nové.“
Adam Grant
Pôsobí na Whartonovej škole v Pennsylvánii ako odborník na organizačnú psychológiu. V rebríčku hodnotenia študentmi sa už siedmy rok umiestnil na prvom mieste. V praxi svojich klientov učí, ako naštartovať motiváciu a viesť tvorivejší a plnohodnotnejší život.
Je autorom štyroch bestsellerov, ktoré viedli v rebríčkoch New York Times. Záznamy z Adamových prednášok na konferenciách TED majú na internete viac ako 20 miliónov pozretí. Je takisto autorom úspešného podcastu WorkLife with Adam Grant. Medzi jeho klientov, či už ako autora alebo konzultanta, patria Google, Národná basketbalová liga, Bridgewater a Nadácia Billa a Melindy Gatesovcov.
Žije vo Philadelphii s manželkou Alison a tromi deťmi.
Milan Buno, knižný publicista