Pre fanúšikov U2 must have. Bono napísal jedinečné memoáre, ktoré sa čítajú ako príbeh. Príbeh o jeho pozoruhodnom živote a o výzvach, ktorým čelil. O svojej rodine, ktorá ho podporovala a formovala. Ale najmä o hudbe, speve, umení. Je to úprimné rozprávanie, otvorené až intímne, niekedy vtipné, no rozhodne zaujímavé.
„Keď som začal písať túto knihu, dúfal som, že detailne vykreslím všetko to, čo som predtým v piesňach len načrtol. Ľudí, miesta a príležitosti v mojom živote. Surrender, čiže odovzdanie sa, je pre mňa slovo, ktoré má rozhodne svoj význam. Je to príbeh o nedokonalom pokroku jedného obyčajného pútnika…a s poriadnou dávkou zábavy po ceste,“ tvrdí írsky spevák Bono.
Píše sa rok 1978, dnes oslavujem osemnáste narodeniny.
Tieto pesničky sú také jednoduché a pritom vyjadrujú komplexné veci, ktoré sú pre môj život oveľa významnejšie ako Dostojevského Zločin a trest. Ten som práve dočítal. Trvalo mi to tri a pol týždňa.
Tento album trvá len dvadsaťdeväť minút a päťdesiatsedem sekúnd.
Pesničky také jednoduché, že aj ja ich viem zahrať na gitare. A ja na gitare hrať neviem.
Bono Vox
Bono vyrástol v severnej časti Dublinu, s katolíckym otcom a protestantskou mamou, v čase rastúceho náboženského konfliktu v Írsku. Strata matky v štrnástich rokoch predstavovala tragédiu, ktorá trvalo formovala hľadanie vlastnej rodiny. Zo začiatku sa cítil priemerný, nakoniec však celý život zasvätil boju proti predstave, že ktokoľvek je priemerný. Jeho kreatívnosť je chaotická, no nikdy ho neopúšťa… či už je v štúdiu, na pódiu, na proteste, v sieni Kongresu, alebo v zapadnutom bare na rohu.
Hoci má Veľká Británia punk rock, pre tínedžera v Dubline nemôže byť Anglicko nikdy také príťažlivé ako Amerika. Kovboji predstavujú úplne nové spektrum – John Wayne, Robert Redford, Paul Newman, rovnako ako Indiáni, i keď tí si svoj osud nevybrali. Zobrazenie Apačov, Pawnee a Mohykánov ovplyvní vzhľad punku. A potom všetci tí mestskí strážcovia zákona, Clint Eastwood ako Špinavý Harry, Peter Falk ako Columbo, a Telly Savalas ako Kojak.
V knihe sa dočítame o jeho problémoch s hnevom, ktorý zafarbuje jeho texty o láske a nenásilí, a budeme ho počuť vyrovnávať sa s vlastným egom, ktoré je „oveľa väčšie než moje sebavedomie“. Za štyri desaťročia sa U2 zmenili z mladíkov, čo to chcú niekam dotiahnuť, na najväčšiu hudobnú skupinu na svete.
A Bono sa z občianskeho aktivistu stal svetovým aktérom v boji za zrušenie dlhov chudobných krajín, ktorý sa popritom snaží presvedčiť vlády, najmä tú americkú, aby reagovala na globálnu krízu AIDS. Sledujeme ho pri zrode PEPFAR, Prezidentského plánu na pomoc ľuďom s AIDS, v tom čase najväčšej zdravotníckej intervencie v dejinách medicíny v boji proti jednému ochoreniu. Opisuje aktivistov z ONE, mimovládnej organizácie, ktorú zakladal, ako „faktivistov“ a sesterskú organizáciu RED ako „vstupnú bránu“ do sveta závislosti od aktivizmu.
Lahôdka pre fanúšikov U2
Fanúšikovia U2 sa dozvedia, prečo Bono verí, že U2 spolu zostali napriek osobným rozbrojom a ohnivým tvorivým nezhodám, ktoré trvali desaťročia, a odhalia kľúč k pochopeniu niektorých z najpopulárnejších a najvplyvnejších skladieb tejto skupiny. Bono nám otvára aj dvere do svojho vnútorného sveta. Neutíchajúcou témou je preňho mrhanie ľudským potenciálom, rovnako aj viera, ktorú opisuje ako nachádzanie signálu uprostred hluku. Tento „tichý, krehký hlas“ počuje najsilnejšie vo svojom manželstve, v hudbe a v boji proti extrémnej chudobe.
Surrender je však najmä ľúbostným listom jeho žene, Ali, ktorú pozval na prvé rande v ten istý týždeň, keď mala skupina svoju prvú skúšku. Alison Stewart udáva pokyny v každej dôležitej scéne tejto drámy vrátane tretieho dejstva, do ktorého práve vstupujú, a vždy prináša viac otázok než odpovedí ohľadom toho, za čo sa oplatí bojovať a kedy sa treba vzdať.