Slávny Stephen King o tejto knihe povedal: „Je ťažké ju odložiť a ešte ťažšie na ňu zabudnúť.“ Podľa neho je to skvelé čítanie, v ktorom nechýba napätie, satira, hororové prvky, paranoja, otázky kultúrnej rôznorodosti aj zhubnosti sociálnych médií.
Yellowface je nemilosrdný príbeh o tom, aké peklo môžu spôsobiť sociálne médiá. Odvážne a dobre spracované témy plagiátorstva, autenticity, autorských práv a privilégií ako takých.
Ale najmä – čoho všetkého sme schopní, ak si myslíme, že nám to prejde? Že nás nikto neodhalí, nepotrestá a my si vychutnáme slávu, úspech, či peniaze, ktoré z toho podvodu vyplynú?
Yellowface
June Haywardová a Athena Liu sa mali spoločne stať vychádzajúcimi literárnymi hviezdami. Athena je ako čínsko-americká autorka miláčikom literárnych kruhov a všetci ju milkujú. O June sa to však povedať nedá. Je to skôr neúspešná autorka, veď kto by už len čítal knihy o obyčajných belošských dievčatách?
Niežeby Athena nebola talentovaná. Naopak, bola výborná spisovateľ ka. Čítala som všetky jej diela a nie som taká žiarlivá, aby som nevedela uznať, že boli dobré. Lenže svoju hviezdnu kariéru nedosiahla vďaka svojmu literárnemu štýlu, ale najmä vďaka svojej osobnosti. Athena Liu bola, jednoducho povedané, nenormálne atraktívna.
Keď sa June stane svedkom Atheninej prazvláštnej smrti, impulzívne sa rozhodne ukradnúť jej práve dokončený rukopis, majstrovský experimentálny román o nedocenenom prínose čínskych robotníkov počas prvej svetovej vojny.
June román upraví a pošle svojmu agentovi ako vlastné dielo, premenuje sa na Juniper Song a ani z novej autorskej fotografie sa nedá presne určiť, akej je rasy. Ten kus histórie si predsa zaslúži, aby ho ktosi vyrozprával, nech už je rozprávačom ktokoľvek – a zoznam bestsellerov New York Times dáva June za pravdu.
June sa však nedokáže vymaniť z Atheninho tieňa a čoraz častejšie sa vynárajú dôkazy, ktoré ohrozujú jej ukradnutý úspech. Musí sa na Twitteri čoraz častejšie obhajovať z privlastňovania a plagiátorstva.
Ako ďaleko je ochotná zájsť, aby si udržala to, čo si podľa seba zaslúži?
Kritika knižného priemyslu?
RF Kuang sa vraj inšpirovala svojimi vlastnými skúsenosťami ako americko-čínska autorka, keď jej napríklad povedali, že jej príťažlivosť pre čitateľov je z veľkej miery spôsobená tým, že je „značkovou“ spisovateľkou.
Je to pichľavý, mierne provokatívny román, ktorý de facto kritizuje vydavateľský priemysle (aj preto pôvodne jej literárny agent váhal s vydaním, považoval to za útok na knižný biznis a napokon sa knihy ujal HarperCollins.
„Yellowface je z veľkej časti hororový príbeh o pocite osamotenosti v silne konkurenčnom prostredí. Keď sa porovnám s June a Athenou, za mnou, chvalabohu, stojí ten najúžasnejší vydavateľský tím, rodina a priatelia, akých si len spisovateľka môže želať,“ píše RF Kuang.
Yellowface je však aj zábavný príbeh, má spád a dynamiku, je vysoko aktuálny (hoci Twitter už neexistuje, ale stále je to sociálna sieť X). Je to takmer triler o chamtivosti, klamstve, podvode a následkoch. Kladie veľa otázok, znepokojuje, podpichuje.
Libro.fm označilo v roku 2023 Yellowface za jednu z 10 najlepších audiokníh roka. Time ju zaradil do zoznamu 100 kníh, ktoré si v roku 2023 musíte prečítať.
Rebecca F. Kuang
Táto čínsko-americká autorka fantasy sa narodila v roku 1996. Narodila sa v Číne a v roku 2000 spolu s rodičmi emigrovala do Spojených štátov. Absolvovala čínske štúdiá a históriu na univerzitách v Cambridge a Oxforde a v súčasnosti študuje východoázijské jazyky a literatúru na Yaleovej univerzite.
Debutovala románom Maková vojna (2018), ktorého práva sa predali do devätnástich jazykov. Po debute nasledovali dve pokračovania: Dračia republika (2019) a Horiaci boh (2021). Jej trilógia získala cenu Astounding Award (Najlepší mladý autor na Hugo Awards) a bola nominovaná na Hugo, Nebula a World Fantasy Awards.
Foto: SkveléKnihy.sk,
rfkuang.com/Jose Camacho